El comerç de Barcelona es consolida com el motor econòmic de la ciutat
La ciutat té més de 68.000 locals comercials en actiu i la xarxa de mercats alimentaris més gran d’Europa. El sector del comerç és un dels més importants per a l’economia, l’ocupació i el creixement de Barcelona.

El comerç local és una de les grans fortaleses de Barcelona, tant pel seu pes econòmic com pel seu valor social i identitari. Amb més de 68.000 locals comercials i 43 mercats municipals, la ciutat consolida un model de comerç de proximitat arrelat als barris, generador d’ocupació i clau per a la vitalitat urbana.
Actualment, una de cada cinc ocupacions a Barcelona està vinculada al comerç i la restauració, fet que representa l’11,9 % de l’ocupació total, amb més de 220.000 llocs de treball. Aquesta activitat no només contribueix al dinamisme econòmic, sinó que també estructura la vida quotidiana i promou la cohesió social.
Projectes i campanyes per enfortir el comerç de barri
La ciutat impulsa múltiples propostes per estimular el comerç de proximitat, com la campanya “T’ho compro”, que reivindica l’atenció personalitzada i la singularitat del comerç local. Amb lemes com “Botigues que et saluden pel teu nom? T’ho compro”, es vol posar en valor tot allò que fa únic el comerç de barri. La campanya és visible en banderoles, autobusos, cartells i xarxes socials.
Barcelona també ha presentat candidatura per esdevenir la primera Capital Europea del Comerç de Proximitat, una iniciativa aprovada pel Parlament Europeu que preveu organitzar anualment activitats centrades en la digitalització, la sostenibilitat i la innovació del sector comercial.
Alhora, realitza les activitats “Mercat de Mercats”, “Tasta’m” o les “Aules de Cuina”, que connecten el comerç amb la ciutadania i fomenten hàbits de consum saludables i sostenibles.
Mercats en transformació i consum responsable
Barcelona compta amb la xarxa de mercats alimentaris més gran d’Europa, amb 39 mercats dedicats exclusivament a la venda de productes frescos i de qualitat. El 61 % de la població hi fa la compra habitualment, i aquests espais sumen més de 70 milions de visites anuals.
Per enfortir aquest model, l’Ajuntament impulsa la modernització de la meitat dels mercats municipals fins al 2035 a través del pla Barcelona Impulsa. Estan previstes obres als mercats de l’Abaceria, Montserrat, Horta, l’Estrella, Hostafrancs i Galvany, entre d’altres. També destaca la reforma integral del Mercat de la Boqueria, amb l’objectiu de preservar-ne la singularitat i garantir-ne la viabilitat comercial.
A més, s’estan desplegant iniciatives com el programa Comerç Verd, que promou la venda de productes ecològics i de proximitat; la botiga en línia de Mercats de Barcelona, i un conjunt d’accions de comunicació digital per reforçar la imatge de marca del comerç local.