Vés al contingut

Estàs a:

La Clota, un barri de referència per l’emprenedoria

La comunitat de La Clota Cotreball continua augmentant a bon ritme

..
26/05/2023 - 11:04 h

Horta-Guinardó s’està convertint, darrerament, en un districte referent de l’emprenedoria de projectes amb mirada social. I el barri de La Clota en particular s’està singularitzant en la promoció socioeconòmica de la zona: amb l’allotjament de petites empreses i autònoms, a La Clota Cotreball (que fan el retorn de la seva estada amb serveis en benefici del territori); amb el suport a la creació i al desenvolupament associatiu, a Torre Jussana; i amb la incubació d’entitats de l’Economia Social i Solidària en sentit ampli, a la La InnoBAdora (que s’ha traslladat a finals de 2022 a Ca n’Andalet, al barri veí del Carmel). Els tres espais formen un triangle  que visibilitza el barri de La Clota, un dels més petits de la nostra ciutat.

La col·laboració entre serveis municipals és cabdal, motiu pel qual, amb l’arribada de la InnoBAdora al barri, ja s’han iniciat els primers contactes i visites als diferents equipaments per tal d’enxarxar-se i ajudar-se entre si. Aprofitant la creixent onada de projectes, l’objectiu és facilitar vincles i contactes per teixir lligams i possibilitats de col·laboració.

Per la seva banda, la comunitat de La Clota Cotreball continua augmentant a bon ritme. El mes de març, doncs, comptava ja amb 37 projectes actius i un total de 50 persones. Durant aquests primers mesos de l’any, se n’han sumat 5: Clotabilidad (gestoria i assessorament fiscal) la Compañía Andrés Galián (companyia de teatre), Blaus Cooperativa,  La Ecocosmopolita i Versanalidad (aquestes darrers tres, projectes de comunicació), que han començat a desplegar tot el seu potencial i habilitats per posar-los a disposició de la comunitat (tant interna com externa).

Gràcies a la renovació de projectes, les entitats del territori tenen un ventall més ampli de recursos per demanar retorn social. Només al primer trimestre de 2023 s’han incorporat 14 noves entitats com a receptores de retorn social, la majoria d’elles, arrel del suport que les persones cotreballadores han donat per realitzar el tràmit de sol·licitud de diferents convocatòries de subvencions i les justificacions.

La connexió estreta amb elles és clau, per això són convidades a participar en els fòrums de la comunitat emprenedora del cotreball, tot fomentant la col·laboració i l’intercanvi d’idees; en aquesta ocasió, ha estat el torn de la Fundació Catalunya la Pedrera i del seu referent a l’Espai Social Montbau, que va despertar l’interès de tothom.

D’altra banda, el trimestre tancava amb un balanç de 28 retorns socials sol·licitats, 37 d’acordats i 11 de finalitzats, que representen 484 hores executades (de 675 consensuades). En aquest període, s’han incrementat les accions de retorn corresponents a l’àmbit socioeducatiu, moltes d’elles, relacionades amb el 8 de març (Dia Internacional de la Dona) molt habituals per aquestes dates: des de xerrades diverses (sobre dona i ciència a proposta d’El Nanoescopista; a l’entorn de la bretxa econòmica entre homes i dones del Marc Tataret; o sobre la diferència entre els conceptes de violència de gènere, domèstica i masclista de Saperes i Associats Advocats), passant per tallers d’apoderament femení (a càrrec d’Empoderamovimiento). En aquest context, destaquem la participació de la Marta Romay a la Taula Rodona organitzada pel Consell de Dones del Districte, desenvolupant in situ i en directe l’acta gràfica de la jornada amb les seves il·lustracions i la metodologia del Visual Thinking. Ressaltem també algunes activitats integrades en programes d’inserció i d’orientació laboral (realitzades per l’impulsor d’Oppin i el de Blaus Cooperativa): com crear un bon currículum i/o un perfil de linkedin adequat, com afrontar una entrevista de feina i sobre la importància de la comunicació i el màrqueting en la recerca de feina; i finalment, subratllem les dues formacions internes sobre les novetats  RETA per part de l’impulsor de Clotabilidad, que van ser un èxit de participació.

Tanmateix, el retorn social no seria possible sense la intervenció dels projectes que formen part de La Clota Cotreball: d’aquí la importància de promoure’ls i que es promoguin. En aquest sentit, remarquem:

-les entrevistes publicades per part de Barcelona Activa al seu canal de youtube, sota el comú denominador de la “Innovació amb impacte” que donen a conèixer el testimoni de Coloma+Armengol i el d´Amà Store.

-i la intervenció de la promotora de Miusutin, membre de l’Associació de Moda Sostenible Barcelona,  a l’activitat Emprenedoria en Viu a Sant Andreu: Reutilització i moda sostenible al CC Baró de Viver (un espai de diàleg on conèixer projectes i persones emprenedores del sector de la reutilització i de la moda sostenible, per apropar-se a la realitat i les experiències de les empreses  del sector textil).

Ja per acabar, cal posar en valor  la feina prèvia realitzada aquests primers mesos de l’any per organitzar la segona edició de La Clota Market conjuntament amb el grup motor (amb la novetat de la incorporació de l’Associació Hebe) i de la implicació de la comunitat en la comunicació de l’esdeveniment: amb la creació d’una nova imatge gràfica, el cartell i un vídeo promocional (per part de Brave Colours) i del pla de publicacions a xarxes socials (per part de la impulsora del projecte Meryac Store).