Repensant el futur del turisme a Barcelona
PIMEC ha iniciat una sèrie de sessions sobre Turisme per abordar els principals reptes i oportunitats en la gestió de la destinació Barcelona, així com les perspectives de futur sobre un creixement sostenible de la ciutat, per construir un nou relat sobre l’economia del visitant. Xavier Suñol, responsable de la Direcció de Serveis de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, ha participat al segon pòdcast.

En el segon pòdcast de PIMEC Turisme, Xavier Suñol, director de Serveis de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona a punt de jubilar-se, i el membre de la Junta Directiva de PIMEC Turisme, Ángel Díaz, conversen sobre la implementació d’iniciatives i mesures orientades a gestionar l’èxit de la ciutat de Barcelona com a destinació turística. Un projecte que compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i la Diputació de Barcelona.
Mesura de Govern
Barcelona ha estat pionera en la implementació de polítiques per gestionar l’èxit turístic. “Des del primer pla estratègic de l’any 2011 intentem millorar l’encaix entre turisme i ciutat, a través de diverses accions”, comenta Xavier Suñol. Unes accions que han culminat amb la darrera Mesura de Govern per a la Gestió Turística de Barcelona 2024-2027 que té com a objectiu prioritzar la gestió de l’activitat turística per millorar l’equilibri amb la vida quotidiana dels residents i situar Barcelona com un referent en la gestió, l’ordenació, el finançament i el retorn social de l’activitat turística.
Equilibri entre activitat turística i qualitat de vida dels residents
Suñol també ha parlat sobre les estratègies per mantenir l’equilibri entre activitat turística i qualitat de vida dels residents: “es tracta no de augmentar en quantitat el nombre de visitants sinó en qualitat i això s’aconsegueix a través d’una bona gestió. Tota la inversió i la millora de la ciutat s’ha fet pensant en els ciutadans i ciutadanes”. També afirma que “l’objectiu de Barcelona a curt termini, en línia amb la resta de grans ciutats turístiques europees, és ser capaços de generar una identitat col·lectiva, singular gràcies a la nostra cultura i patrimoni”. Una estratègia per atraure un turisme alineat amb la identitat de la ciutat.
Canvi de paradigma en la promoció turística
L’Ajuntament de Barcelona a través de la seva eina de promoció del turisme, el Consorci de Turisme de Barcelona, ha generat un canvi de paradigma en la promoció de Barcelona, que es va presentar a Fitur. L’exdirector de Serveis de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona comenta que “de l’eslògan Visit Barcelona s’ha passat al This is Barcelona. La promoció no és generalista sinó orientada a activitats concretes i públics concrets, com per exemple fomentar l’experiència cultural i autèntica per als visitants”.
Sostenibilitat, eix clau en la gestió turística
La sostenibilitat s’ha convertit en una eina de gestió turística important, tant per a la destinació Barcelona com per a les empreses. El Compromís per la sostenibilitat turística a la destinació Barcelona, el projecte compartit de l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb la Cambra de Comerç de Barcelona i el Consorci de Turisme de Barcelona, “segons estadístiques de la Unió Europea, ha convertit Catalunya en la primera regió europea en nombre de certificacions sostenibles. Ja són 1.141 les empreses turístiques certificades amb el segell Biosphere”, explica Suñol. Barcelona, a més compta ja amb un Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació Barcelona (PSTDB) amb 19 projectes que avancen a bon ritme i que donen resposta als quatre grans eixos definits per la Unió Europea: la transició verda i sostenible, l’eficiència energètica, la transició digital i la competitivitat.
Fiscalitat de l’activitat turística
Una altra de les eines de gestió turística de l’Ajuntament de Barcelona és l’impost turístic (IEET). Una mesura que ajuda a gestionar el turisme i facilita un retorn econòmic i social a la ciutadania. En aquest sentit, Suñol explica que entre altres projectes: “amb el recàrrec de l’IEET, s’ha realitzat la climatització de les escoles bressol i de primària de la ciutat, dins del Pla Clima Escola, i també durant la celebració de la Copa Amèrica aquest any, es va engegar el programa Viu la vela, on escolars de Barcelona feien el seu primer bateig de mar”.
Gestió turística eficient
Amb el pla de gestió dels Espais de Gran Afluència (EGA), “l’Ajuntament de Barcelona, gestiona de manera particular indrets amb gran volum d’activitat turística que han de fer front a reptes comuns: massificació de l’espai públic, la modificació del paisatge comercial amb una ‘turístificació’ important i una pèrdua de comerç de proximitat i molèsties generades als veïns… Fa uns mesos es va presentar el pla per a la Sagrada família i ara ja s’està treballant en els següents que són el Park Güell i la Rambla de Catalunya. Al Park Güell ja s’apliquen mesures, com la venda exclusivament online. En breu també es reformarà el Mercat de la Boqueria”, comenta Suñol.
Suport a l’emprenedoria
L’agència de promoció econòmica de l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona Activa, desenvolupa una sèrie de programes de suport a les pimes de la ciutat. Capdavanters en programes d’emprenedoria i formació, i en subvencions per crear feina, ha impulsat programes com Impulsem el que fas que inclou una modalitat sobre turisme sostenible.